Cowboys in Navajo country!

1 augustus 2017 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Cowboys in Navajo country…

Na de Grand Canyon (Arizona) volgen we de Colorado rivier verder stroomopwaarts naar het noord oosten. We deden eerst Lake Powell/Page aan (met de Antelope Canyon en de Horseshoe Bend), maar nu steken we de staatsgrens naar Utah over richting Monument Valley en de andere National Parks in deze regio.

Bij het overgaan naar de nieuwe staat ontstaat er aan onze kant eerst wat verwarring over de juiste timezone waar we ons nu in bevinden. In deze regio meer landinwaarts geldt de Mountain Timezone (8 uur eerder dan Nederland ipv 9 uur), maar sommige plaatsen gebruiken hier weer geen zomertijd (zoals bij NY en LA), en anderen weer wel, heel verwarrend allemaal hoor;-) Gevolg is in ieder geval dat we onverwacht pas om 7 uur ’s avonds aankomen op onze volgende camping in Monument Valley.

Maar voordat we de camping bereiken zien we het landschap langzaam al veranderen: western country. Het beeld wat wij met z’n allen associeren met the Wild West doemt hier aan alle kanten om ons heen op. Woestijnachtig, met hier en daar taai struikgewas. Aan de horizon torenen verticale rotspartijen op die de eenzaamheid van het gebied versterken. Zo gauw je het ziet herken je het direct: Cowboys en Indians! ;-)
6. Monument Valley b
Onze camping ligt midden tussen de hoge rode rotsen verborgen en terwijl Pascale het eten klaar maakt ben ik nog net op tijd om de zonsondergang mee te pakken op de top van de rotsen. Het uitzicht vanuit de camping is zo mooi dat we samen vroeg opstaan om ook de zonsopgang mee te maken, magisch gevoel om bovenop de rotsen de hemel langzaam lichter te zien worden, oranje geeft aan waar de zon tevoorschijn zal komen en zo gauw hij doorbreekt kleuren de rotsen om ons heen in magische rode tinten. Mooi!
4. Sunrise 2 MV b
’s Ochtends neemt een gids ons mee op een Jeep tour door deze bijzondere vallei. Monument Valley ligt niet alleen in Utah maar ook in Navajo Country, wat een soort onafhankelijk gebied van de Indianen is, dat over meerdere staten is verspreid. Hierin hebben de oorspronkelijke bewoners, de Navajo’s, meer onafhankelijkheid, een eigen parlement en mogen ze eigen regionale wetten vast stellen. De Monument Valley regio wordt (net als Antelope Canyon trouwens) ook beheerd door Navajo’s en onze Indiaanse gids vertelt ons tussen het rijden door wat meer over de lokale bewoners. Ik maak volgens Yoran nog een klassieke fout door het woord “Indians” te gebruiken, terwijl het politiek correct natuurlijk “Native Americans” moet zijn! :-)
11. Onze gids bij MV
Onze gids vertelt dat ons dat in de jaren vijftig hier voor het eerst een aantal beroemde westerns zijn opgenomen, o.a. met John Wayne, en dat sindsdien het in het collectieve geheugen met het Wilde Westen is geassocieerd. Maar ook moderne films zoals Thelma and Louise of The Lone Ranger zijn hier gefilmd. De rotsen hebben hun bijzondere vormen door de miljoenen jaren erosie in combinatie met de specifieke grondlagen in de grond. De hoge rotsplateaus (Mesa), de torens met platte top (Butte) en de smalle dunne kolommen (Spines) zijn steeds verdergaande vormen van erosie.
9. MV Tour 3
We rijden met de jeep off road langs en onder de magnifieke rotsen door en we voelen ons figuranten in een echte western. We komen langs enorme grotten, gaten in de rotswand (“Arches”) en zien zelfs rotsschilderingen van de Pueblo indianen die hier duizend jaar geleden woonden.
13. Inscripties Pueblo Indianen
We bezoeken ook een boerderij van een indiaanse familie waar nog traditionele hutten te zien zijn. Ondanks de woestijn hitte zijn er zoals hier af en toe nog groene oases te vinden waar er een klein stroompje boven de grond komt.
10. Navajo vrouw
Na de tour bezoeken we het visitor center voor meer informatie over de cultuur van de indianen en de onvermijdelijke souvenirs. Ik ben zo in de stemming gekomen dat ik het niet kan laten een typische cowboyhoed te kopen. Hoe cool is dat? Do as the natives do! :-)
IMG_20170801_122354148~2
Na een snelle lunch in de camper gaan 's middags op weg naar Moab, een plaatsje aan de Colorado rivier voor meer vermaak in de natuur!

We zijn bijna op 3/4e van onze reis en vinden het leuk dat jullie onze verhalen volgen :-) Check ook de nieuwe foto's bij Monument Valley!

1. Edwin:
    5 augustus 2017
    Het lijken wel ansichtkaarten..